تاريخ : پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:بهنام محمدی,حسین فهمیده,بن تن,قهرمانان تخیلی واقعی,, | 17:3 | نویسنده : مجتبی زمانی

سلام بچه ها امروز عکس هایی از بن تن را با هم میبینیم. بن تن یک شخصیت تخیلی است که همیشه پیروز میشه اما وقتی شکست هم میخوره باز ناامید نمیشه و برای پیروزی تلاش میکنه. بابام میگه ما توی کشور خودمان هم قهرمان های زیادی ....



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 31 خرداد 1392برچسب:تربیت کودک سحرخیز,دردسرهای والدین, , | 20:22 | نویسنده : مجتبی زمانی

تربیت کودک سحرخیز!/ دردسرهای والدین

 
بچه‌هاي مدرسه‌اي، به‌خصوص كلاس اولي‌ها براي بيدار شدن در صبح زود مشكل دارند و همين موضوع باعث مي‌شود تا روز خانواده با دعوا و كشمكش شروع بشود. براي پايان دادن به دعواهاي صبحگاهي مطلب زير را به دقت مطالعه كنيد.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 31 خرداد 1392برچسب:بايدها و نبايدها,انضباط كودكان,ادب بچه, , | 20:16 | نویسنده : مجتبی زمانی

بايدها و نبايدهاي انضباط كودكان

بچه را ادب كنيد، اما...

 
بسياري از والدين واقعا براي بررسي انضباط كودكان خودوقت نمي‌گذارند. آيا براي برقراري نظم روش خاصي داريد؟ آيا هرگز در اين باره فكر كرده‌ايد؟



ادامه مطلب

سلسله مباحث تربيتي حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو

چـگونه كودكـان خود را در طول سفر تربيت كنيم

 
يكي از فرصت‌هاي مناسب براي تعليم و تربيت، مسافرت است. در سفر چون حضور پدر و مادر در كنار خواهران و برادران با يكديگر و در مدت‌زمان معين و گاه طولاني‌ است، اثرات فراواني خواهد داشت.



ادامه مطلب

مامان، چرا آسمون آبيه؟

سوالاتـي كه والدين از جـواب دادن به آن‌هـا عاجـزند

 
در حالي كه فرزندتان از مدرسه تعطيل شده، توي ترافيك سنگين مسير خانه گير كرده‌ايد و فكر مي‌كنيد براي ناهار چه چيزي تهيه كنيد ناگهان فرزند 7 ساله‌تان با صداي بلند مي‌پرسد: «مامان چرا آسمون آبيه؟»



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 31 خرداد 1392برچسب:قانون تربيت کودکان,بیتوته,, | 19:45 | نویسنده : مجتبی زمانی

ده قانون ساده تربيت کودکان


پیروی از ده قانون ساده به شما این امکان را می دهد تا رفتارهای خوب را در کودک خود تقویت کنید و این رفتارها را در آنها به صورت عادت در آورید.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 31 خرداد 1392برچسب:روش تقویت هوش کودکان,نی نی سایت,, | 19:35 | نویسنده : مجتبی زمانی

30 روش برای تقویت هوش کودکان


با به كارگيري سي شيوه ساده از هنگام بارداري تا پايان دوسالگي افزون بر رشد جسماني مناسب، زمينه هاي افزايش بهره هوشي كودكان را تقويت كنيد.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 31 خرداد 1392برچسب:روش های تربیت کودکان,نی نی سایت,رشد مغز كودك,, | 19:22 | نویسنده : مجتبی زمانی

روش های صحیح تربیت کودکان

هركاري كه شما به همراه كودك خود انجام دهيد، از بازي كردن تا خوردن و راه رفتن و كتاب يا شعر و آواز خواندن، به مغز او كمك مي كند تا فعاليت بيشتري انجام دهد

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:خنداندن کودک,افزایش خلاقیت,, | 12:15 | نویسنده : مجتبی زمانی

خنداندن کودک و تاثیر آن بر افزایش خلاقیت

یک روانشناس برخنداندن روزانه حداقل 10 دقیقه کودک برای پرورش خلاقیت تاکید کرد

"زهرا مقدم" در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ریشه شکل‎گیری خلاقیت، در تربیت فرزند است و تربیت فرزند سخت‏‎ترین کار است. کودکان اگر عزت نفس داشته باشند خلاقیت دارند و یکی از راه‎های افزایش عزت نفس وقت گذاشتن برای کودک است. به‌عنوان مثال برای پرورش گل‎های یک باغچه باید به آن رسیدگی کرد و وقت گذاشت.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, | 18:38 | نویسنده : مجتبی زمانی

دیکته و درمان اختلالات دیکته نویسی(2)

   مقدمه 

شنیدن و خواندن وسیله ایست برای پی بردن به افکار دیگران و گفتار و نوشتن وسیله ایست برای آگاه ساختن دیگران از مقاصد و افکار خود. بنابراین تمام کوشش هایی که در زمینه آموزش زبان در دبستان انجام می گیرد باید در جهت پرورش ارکان چهارگانه آن یعنی شنیدن گفتن خواندن و نوشتن باشد. اما سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا دانش آموزان ما در املا ضعف دارند ؟ به روایتی اشکال کار در کجاست ؟ معلم؟ دانش آموز؟ و شاید هم خانواده ؟

 



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:دیکته,درمان اختلالات دیکته نویسی,, | 17:21 | نویسنده : مجتبی زمانی

دیکته و درمان اختلالات دیکته نویسی(1)

   مقدمه 

شنیدن و خواندن وسیله ایست برای پی بردن به افکار دیگران و گفتار و نوشتن وسیله ایست برای آگاه ساختن دیگران از مقاصد و افکار خود. بنابراین تمام کوشش هایی که در زمینه آموزش زبان در دبستان انجام می گیرد باید در جهت پرورش ارکان چهارگانه آن یعنی شنیدن گفتن خواندن و نوشتن باشد. اما سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا دانش آموزان ما در املا ضعف دارند ؟ به روایتی اشکال کار در کجاست ؟ معلم؟ دانش آموز؟ و شاید هم خانواده ؟

 

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:عذرخواهي کودکان,, | 14:59 | نویسنده : مجتبی زمانی

چگونه عذرخواهي را به کودکان ياد بدهيم؟

 

يکي از موضوع‌هاي مهمي که والدين در تربيت فرزندشان به آن اهميت مي‌دهند،احترام گذاشتن به ديگران و عذرخواهي‌کردن است.
خصوصا اگر يک ميهماني رسمي باشد که پدر ومادر خيلي رودربايستي دارند...
بسياري از والدين هرگز به رفتارهاي بد فرزندشان واکنش نشان نمي‌دهند و کم‌سن‌بودن او را توجيه?کننده رفتارهايش مي‌دانند. در مقابل، پدر و مادرهايي هستند که فرزندشان را در مقابل هر خطاي کوچکي وادار به عذرخواهي مي‌کنند. در‌اين باره با دکتر محمدرضا خدايي، روان‌پزشک و عضو هيات علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توان‌بخشي گفت‌وگو کرديم.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:کودک مودب,, | 14:54 | نویسنده : مجتبی زمانی

چگونه کودک خود را مودب بزرگ کنیم؟

 

 فکر می‌کردم فرزندانم رفتار درستی دارند تا این‌که مادربزرگم که همیشه الگوی خانواده است، چند ماه قبل برای شام پیش ما آمد و من جلوی چشمان او شاهد رفتارهای بد آنها بودم.  پسر 6 ساله‌ام تقریبا روی میز لم داده بود و دختر 3 ساله‌ام مدام وسط حرف دیگران می‌پرید و فرزند یک ساله‌ام همه چیز را به اطراف می‌ریخت. تا دیر نشده باید کاری برای این رفتارها انجام می‌دادم اما من دقیقا نمی‌دانستم از چه سنی باید شروع کنم. آیا کودک پیش دبستانی من به اندازه کافی بزرگ شده که بیاموزد باید صبر کند تا نوبت حرف زدنش بشود؟ آیا من می‌توانم انتظار داشته باشم فرزند 3 ساله‌ام مدام با غذایش بازی نکند؟ راهنمای پیش رو سن مناسب هر رفتار را به شما توضیح می‌دهد.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:تربيت فرزندان در دين,, | 14:50 | نویسنده : مجتبی زمانی

تربيت فرزندان در دين

 

فرزندان امانت الهی و نعمت و نشانه­های خدا هستند و والدین درباره سلامت، رشد، تعلیم و تربیت آنان مسئولند و در برابر تربیت خوب، پاداش و در برابر تربیت بد آنان کیفر خواهند دید.
روایات اهل بیت(سلام ا... علیهم) برای فرزند، حقوقی را بر عهده والدین دانسته که عبارتند از:
1-انتخاب نام نیکو برای او
2- سرزنده و گرامی داشتن مادر او
3-توجه به انتسابش به والدین
4- بهداشت( نظافت و ختنه) او
5-تغذیه مناسب او
6- تعلیم و تربیت او
7- مهرورزی به او
8- اکرام او
9- یاری کردنش بر کار نیک



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 فروردين 1392برچسب:مشکل والدين با نوجوانان,, | 14:2 | نویسنده : مجتبی زمانی

4 مشکل والدين با نوجوانان

 

اگر دختر يا پسر 15-14 ساله اي در خانه داريد، حتما مي‌دانيد در مورد چه مي‌خواهم صحبت کنم. عيد که از راه مي‌رسد برعکس همه خانواده‌ها که خوشحالند، پدر و مادر نوجوان‌ها عزا مي‌گيرند...

 مدام در خانه جروبحث وجود دارد که همراه شما خانه فلاني نمي‌آيم يا نمي‌خواهم با شما مسافرت کنم، دوست دارم در خانه باشم يا با دوستانم به گردش بروم و... اما از نظر خيلي از والدين تنها گذاشتن نوجوان کار درست و آساني نيست. آنها مي‌گويند اگر اجازه بدهيم با دوستانش مسافرت کند يا به گردش برود، مدام بايد به اين فکر کنيم که با کدام دوست و کجاست. اگر در خانه بماند بايد به فکر اينترنت و شبکه‌هاي اجتماعي و دردسرها و خطرهاي مربوط به آن باشيم.



ادامه مطلب

بینایی کودکان را با استفاده از عینک آفتابی نجات دهید!

آیا می‌دانستید که چشم های بچه ها به اندازۀ کافی اشعه های ماوراء بنفش ساطع شده توسط خورشید را فیلتر نمی‌کنند؟

 

خارج شدن از خانه بدون عینک آفتابی، فرزندان شما را در معرض خطر بیماری های آب مروارید و دژنراسیون ماکولا قرار می‌دهد که از بیماری های دورۀ سالخوردگی به شمار می‌آیند.
چه طور می‌توان به خوبی از چشم های بچه ها مراقبت کرد؟ چند توصیه.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 فروردين 1392برچسب:رفتارهای بد,فرشتگان خوب,ارتباط کودکان,, | 13:5 | نویسنده : مجتبی زمانی

رفتارهای بد از فرشتگان خوب

 

 

 کودکان موجوداتی حساس و لطیف هستند که شیوه رفتار و کردار اطرافیان و خصوصا پدر ومادر، بر شکل گیری شخصیت آنها، تاثیر مستقیم دارد. یک کودک از والدین خود یاد می گیرد که نسبت به مسائل مختلف، چه عکس العملی داشته باشد. همه کودکان در برخوردهای بچگانه خود با چیزهای مختلف در زندگی روزمره، دقیقا نمی دانند که چه برخوردی باید داشته باشند. اما این والدین و اطرافیان هستند که به رفتار یک کودک جهت می دهند.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 7 فروردين 1392برچسب:قصه برای کودکان, قصه چگونه, , | 23:57 | نویسنده : مجتبی زمانی

 

به کودکان قصه بگوئیم  
علاقه به قصه در نهاد آدمی است. با قصه می توان کودک را با حق و حقیقت آشنا ساخت. کودکان به لحاظ نزدیک بودن به فطرت و طبیعت خود بیشتر از بزرگترها قصه و قصه گویی را دوست دارند و از آن تأثیر می پذیرند. قصه گویی در طول تاریخ هستی انسان یکی از مهمترین راه های ایجاد ارتباط و انتقال پیام میان پدران و مادران و فرزندانشان بوده است. پدران و مادران همواره در لباس قصه گویی و داستان فرصت هایی را آفریده اند تا با آب و تاب دادن به حوادثی که بر آن ها گذشته است فرزندان را از پیچ و خم های زندگی آگاه کنند و تجربه های خویش را به کوچکترها انتقال دهند. 

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 7 فروردين 1392برچسب:تربیت کودک,, | 13:50 | نویسنده : مجتبی زمانی

چطور باید با کودکی که بزرگتر از سنش حرف می زنه برخورد کرد؟

در چنین مواردی بهتر است خودمان و سایر اطرافیان، مواظب باشیم تا در صورتی که فرزندمان حرف درشتی زد، به هیچ عنوان واکنشی نشان ندهیم تا او واکنش ما را نوعی تحسین و تشویق به حساب نیاورد.

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 4 فروردين 1392برچسب:دانستنی های هفت سین, سفره‌ی هفت سین,, | 11:11 | نویسنده : مجتبی زمانی

دانستنی های سفره‌ی هفت سین...

هفت‌سین

هفت‌سین سفره‌ای است که ایرانیان هنگام نوروز می‌آرایند. این سفره ممکن است روی زمین یا روی میز گذاشته شود. اعضای خانواده معمولاً لحظه تحویل سال را در کنار سفره هفت‌سین می‌گذرانند. بعضی سفره را در مدت سیزده روز نوروز نگه می‌دارند و در پایان این دوره، در روز سیزده نوروز، سبزه را به آب می‌دهند.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 3 فروردين 1392برچسب:تلویزیون و کودک,تماشای زیاد تلویزیون,, | 11:34 | نویسنده : مجتبی زمانی

مراقب باشید کودک تان زیاد تلویزیون تماشا نکند

 

روان شناسان بر این باورند که فرزند پروری هنری است که نیاز به خلاقیت، صرف انرژی، زمان و هزینه دارد. بخش عمده ای از این انرژی صرف برنامه ریزی و مدیریت اوقات فراغت فرزندان می شود. البته نتیجه کار همیشه رضایت بخش نیست، چراکه بسیاری از والدین در تامین شرایطی مناسب برای پر کردن اوقات فراغت کودک یا نوجوان شان، بخصوص در تعطیلات نوروزی به علایق و نیازهای فرزندشان توجه نمی کنند.



ادامه مطلب

علل ناخن جویدن در کودکان و راههای درمان

بسیاری از والدین زمانی که می بینند فرزندشان در حال جویدن ناخن هایش است ناراحت، آزرده و خشمگین می شوند و مدام به او تذکر می دهند که «ما نگران سلامتی و بهداشت تو هستیم و نمی خواهیم در آینده انگشتانی زشت داشته باشی.» بیشتر آنان بر این باورند که کودکانی که ناخن می جوند، دچار فشار عصبی و اضطراب شده اند و سعی دارند با این عمل خود تشویش و دلهره خود را کاهش دهند. آنها همچنین نگران این موضوع هستند که این رفتار در کودکانشان به صورت عادتی درآید که در آینده به سختی بتوانند آن را ترک کنند. منظور از عادت، رفتاری مقاوم شده است که بارها و بارها تکرار می شود.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 3 فروردين 1392برچسب:اشتباه والدین,دانستنی های والدین, , | 11:20 | نویسنده : مجتبی زمانی

وقتی والدین اشتباه می کنند!

 

 والدین معمولا تمایلی به عذر خواهی از فرزندشان ندارند. زیرا فکر می کنند که عذر خواهی نشانه ضعف است. هنگامی که وارد یک درگیری ناخواسته می شویم، احساس می کنیم که باید عذرخواهی کنیم تا به درگیری پایان دهیم.



ادامه مطلب

صفحه قبل 1 صفحه بعد

  • مترجم سایت